Ensimmäinen koreografia oli 1940-luvulta, toinen 80-luvulta ja tuorein 90-luvulta.
Kuva illan nimikkoteoksesta Bella Figurasta. Foto: Suomen Kansallisooppera 2014 http://www.ooppera.fi/ohjelmisto/bella_figura/1867 |
HS:n kriitikko taisikin luonnehtia tätä esitystä modernin baletin historiakatsaukseksi: kolmen eri vuosikymmenen vaikutteita. Varhaisin koreografioista oli George Balanchinen "Neljä luonnekuvaa". Balanchinen säätiö vahtii esitysoikeuskia tarkoin, joten myös puvustus on oltava alkuperäisestyksen henkeen: naisilla balettiasussa kapea venäläisvyö jne.
Keskimmäinene teos oli William Forsythen "In the Middle, Somewhat Elevated", jota pidetään nykytanssin mestariteoksena.
Koko illan nimikkoteoksen aika oli viimeisenä: Jiří Kyliánin "Bella Figura", jonka musiikkina kuultiin hidasta ja hypnoottista barokkiajan säveltäjien musiikkia. Bella Figura on - käsiohjelmaa lainatakseni - "ylistys ihmiskehon riisutulle kauneudelle". Ja sitä se todella oli: hiljentävä, kaunis, miellyttävä kokemus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti